A napsütés 4 jótékony hatása az emberre

A napsütés 4 jótékony hatása az emberre

86 views
0

Végre itt a tavaszi szezon, a nyári időszámítás, nem lehetünk szomorúak. Tudod, miért? Mert a napsütés a lélekre és a testre egyaránt jó hatással van – szó szerint és átvitt értelemben is. Az alábbiakban megmutatjuk, hogyan.
Itt a jó idő, több időt tölthetünk a szabadban és nő a napsütéses órák száma. Tudjuk, hogy vigyázni kell a nap káros sugaraival, és a napsütés túlzott mértéke felgyorsítja a bőr öregedését, de most foglalkozzunk azzal, mit ad nekünk a nap, ha mellette kellően óvjuk bőrünket.

  1. Legeslegfontosabb, hogy a napsütés egy rossz napot is megfordíthat. Ha bőrünket nap éri, szervezetünkben növeli a szerotonin, azaz az ún. örömhormon szintet. Alacsony szerotonin szint hozzájárul a depresszió kialakulásához, melyre a téli időszakban hajlamosabbak vagyunk. Vizsgálatok kimutatták, hogy azoknak magasabb az örömhormon szintje, akik több időt töltenek a szabadban. Úgyhogy, ha szomorú vagy, irány a napsütés!
  2. Segít egy fontos tápanyag pótlásában. Nem ritka, hogy az embereknek alacsony a D-vitamin szintje, ami kulcsfontosságú, tekintve, hogy nem csak immunrendszerünk és izmaink ellenállóképességéért felel, de csontjaink erősségét is igencsak befolyásolja szerepe a foszfor és a kálcium felszívódásban. Ezt a koronavírus kapcsán is megtanultuk. A napsütés elindít testünkben egy reakciót, mely növeli a D-vitamin termelést. Míg táplálékkal is bevihetjük, mint a tojássárgája, tonhal, lazac, sajtok, sokan még sem esznek ezekből eleget, érdemes emiatt is kiülni a napra – az egészség nevében.
  3. Jobban alhatunk a napon töltött idő után. Összehasonlíthatjuk a téli és nyári szundikálást és lehet, hogy nem nagyon érezzük a különbséget, de mégis – van valami különleges abban, ha bejövünk a napról és lefekszünk egy órára. Kutatók sejtik, miért. Mindenkinek megvan a napi ritmusa, amely a világos órákkal áll összefüggésben. Belső óránkat ez mozgatja, ez mondja meg, mikor keljünk fel és feküdjünk le. Mióta azonban sokan este is vakító képernyő előtt ülünk, sokkal tovább vagyunk világosságban, mint elődeink. Szerencsére azonban a szerotonin egy másik hormon előállítását is befolyásolja, ez pedig a melatonin, amely az alvási ciklust befolyásolja. Tehát, amikor a szerotonin-szint megfelelő, nagyon valószínű, hogy a melatonin is. Ez jobb alvást (és egészséges testsúlyt is) eredményez.
  4. A napsütéstől ragyog a bőrünk. És nem azért mert lesültünk. Mindenhonnan azt halljuk, milyen károkat okozhatnak a nap sugarai, de bizonyos bőrtípusú embernek a nap gyakorlatilag gyógyszer. Például, a pikkelysömör és az ekcéma kiütéseket, nyomokat hagy a bőrön, az UV-fény felgyorsítja a gyógyulást. De aki semmilyen bőrbetegséggel sem küzd, azok bőre is csilloghat némi UV-fénytől. Kutatások kimutatták, hogy a napfény csökkenti a vérnyomást és a szív egészségéhez is hozzájárul – és minél jobban tápláljuk a bőrünket, annál szebben néz ki.

 

 

Fotó: Benke Gábor

A szép bőr hozzájárul külső megjelenésünkhöz is, de a folyamat belülről indul. Az egészségünk és a megfelelő mennyiségű napsütés szoros összefüggésbe hozható, így ne féljünk a napozás előnyeit kihasználni. Addig amíg odafigyelünk, mikor és mennyi időt töltünk a napon, bizakodással tölthet el bennünket az új nap hajnala!

 

A szerzőről