Balatonbogláron Áramlatok címmel nyílt július végén kortárs művészek képeiből ideiglenes tárlat a Szent Erzsébet Park két kápolnájában, amely egy sorozat része és szeptember 10. után újabb gyűjteménnyel vár minden érdeklődőt. A kiállítás szervezőjével beszélgettünk a név és helyszín választásának történetéről és arról is mesél, miért szeretné a kápolnákat népszerűvé tenni.
Két szín, kék és vörös jelöli a Kultkikötő nevével fémjelzett kiállítássorozat, az Áramlatoknak a helyszínét Balatonbogláron, a Temetődombon. A két neogótikus épület, a Kék és Vörös kápolna a 19. század második felében családi sírboltnak épült, majd 1973-ban neoavantgard kiállítások helyszínéül tartották számon őket lázadó kortárs magyar művészekkel, kerámikusokkal, ékszerészekkel, festőkkel.
A nem mindennapi művészeti event születéstörténete hasonlóan figyelemreméltó. Indult egy kislánnyal, aki gyerekkorában édesanyjával a kápolnákba járt képzőművészeti kiállításokra, majd felnőttként is folyamatosan figyelemmel kísérte sorsukat. 2020-ban felkereste a városvezetést, ahol a polgármester Mészáros Miklós szabad utat engedett a hajdani kislány, Bújdosó Orsolya kiállítás tervének. Az ötletre a Kultkikötő pozitívan reagált, a pályázatot beadta és a szervezést elvállalta. Ezután már csak színvonalas alkotók, no meg a koncepció kellett, hogy felelevenítsék az emberekben a mecenatúrát, a gyűjtői attitűdöt.
“A Dél-Balatonnak nincsenek igazán jó kiállítóterei, ezeket a kápolnákat kellett a helyükre emelni, hiszen a műveszettörténeti kortörténetben ezek kultikus helyek, de nem kezeltük őket úgy, ahogy megérdemelnék”, meséli a Partlapnak a kulturális menedzser, aki korábban a Nemzeti Galéria meghívott előadója is volt, emellett festménybecsüs, gyűjtő nagyapjától pedig a művészet szeretetét örökölte.
Ide álmodta meg tehát a szervező Bujdosó Orsolya a két kiállítást, amelynek első felében, július 29. óta (egészen szeptember 5-ig) Baksai József és Kondor Attila művészetének egy-egy szeletkéjét élvezhetjük. Az üdvösség útjai nevet viselő első kiállításon a nagyjából 10 kép alapján megkíséreljük átérezni a narratív festészetet, mely eszközzel filozófiai tartalmak közvetítése valósul meg.
Ahogy belépünk a kiállítótérbe, az apró kápolnába bármelyikébe, észrevétlenül is átadjuk magunkat valami fennköltnek, és megszeppenve próbáljuk értelmezni a kiemelkedő alkotásokat.
“Baksai József egyedi technikával, vastagon felhordott, szinte reliefszerű, plasztikai értékkel bíró olajkép és grafikai sorozataiban különböző kultúrkörből származó tematikát jelen esetben a kereszténységet dolgozza fel.” Ez áll a művész felvezetőjében, amelyet a kurátor, Muladi Brigitta művészettörténész fogalmazott meg. A mitológiai témával szívesen foglalkozó festő plasztikus stílusát egyedi technikával fejlesztette tovább.
Kondor Attila művészetét, aki egyebek mellett animációs filmrendező, egyfajta gyakorlati filozófiaként jellemzi, Andrási Gábor pedig médiumtudatos festészetként definiálta műveit. 2011-ben önálló monografikus album jelent meg munkáiról, míg 2017-ben A figyelem útjai című tanulmánykötet. A kontemplatív tájképeket a Vörös kápolnában lehet látni.
Szeptember 10-én Konkoly Gyula – Ötvös Zoltán kiállítása nyílik meg, amely a sorozat második, befejező része. A képek a „popartos” és az absztrakt tájkép friss, eredeti formáit mutatják be, mint a megújuló formák képviselői.
Konkoly Gyula: “Kilenc dumbi Korniss Dezsőnek” című kiállítása a Kék kápolnában, míg Ötvös Zoltán: EZIDŐTÁJT című tárlata a Vörös kápolnában lesz megtekinthető a hónap folyamán.
“Ezeknek az alkotóknak hatalmas megtiszteltetés, hogy a kápolnákban állíthatnak ki”, hangsúlyozza a szervező, majd hozzáteszi, “Kondor Attila és Konkoly Gyula aktív részesei a mai gyűjtő piacnak, forognak a piacon és az aukciós házakban.”
Konkoly az a korosztály, akik a kápolnában állítottak ki, de ő ezt nem tehette meg, mert Franciaországba kellett emigrálnia. 1991-ben kapta vissza az állampolgárságát, és visszaköltözött Magyarországra. “Meghatározó művész, és olyan kiállításra készül, ami még egyben még soha sehol nem volt kiállítva”, meséli Orsolya. Majd hozzáteszi, a festő kimondottan ragaszkodott hozzá, hogy nem a turista szezonban szeretne itt kiállítani, hanem csak az őszben, hogy csak az értő közeg nézze meg a kiállítását.
A másik kiállító, Ötvös Zoltán, a Magyar Képzőművészeti Egyetem adjunktusa, a teljes nyarat annak szentelte, hogy a Balatont vászonra tudja vinni. Ennek eredményét tárja elénk.
És, hogy honnan ered az esemény címe? Orsolyától megtudjuk, az Áramlatok eredetileg három nagyobb egységben kavarták volna fel a balatoni állóvizet. Ezek sokszínűsége, a víz, a Balaton, az északról és délről érkező szél, a Somogyi-dombság és a borvidékek adták az ötletet a címhez.
A kiállítás megtekintése ingyenes. További információk: itt.